Codeman.cz

RC Drift-nač rovně, když to jede bokem

napsal , Srp.31, 2014, v kategorii Tlachy

Před pár letTT01Dy jsme se s Codewoman (tehdy ještě neoficiálně) procházeli po centru Prahy a okolí. Blížilo se období mých narozenin a my se pohybovali nedaleko obchodu pro modeláře. Zašli jsme dovnitř s tím, že si jako dárek vyberu plastový model rally auta na slepení. Pán prodejce v obchodě však vyhodnotil situaci jinak a představil nám tak trochu jiný model. Šlo o RC model Tamiya TT01D s karoserií Mazda RX7 a červenou barvou ve spreji. Musím říct, žMazda RX-7e pán věděl na jakou notu zahrát a zahrál na ní. Ještě během návštěvy tedy Codewoman volala Codemother, zda se s ní finančně zapojí do nákupu. Domů jsme si tedy nesli trochu větší krabici, než jsme původně plánovali. Vzali jsme jen podvozek s karoserií. Codewoman si představovala, že mi alespoň týden bude trvat montáž a bude tak mít ode mě klid…byla to celkem naivní představa 🙂 Již první den po práci v pekárnách jsem se pustil místo do spánku(do práce jsem chodil kolem 1. rámo) do montáže podvozku…ten den také přišla Codewoman do práce SMS, že máme problém…potřebuju vysílačku, protože mám složeno 🙂

úpravyDlouhou dobu jen auto parkovalo na polici a párkrát se projelo Codewoman přes nohy. Jak by se s tím dalo driftovat jsem neměl ani ponětí. Ke konci roku 2011 mne Codewoman přiměla znovu zjjišťovat, zda se někde v Praze nepohybují lidé, kteří se RC Driftu věnují. Tak jsem nakonec narazil na Tamiya fórum a na něm na kluky z RC Drift Clubu Praha. Dohodnul jsem se s Romanem a šel poprvé vyzkoušet, jak ten můj stroj driftí…nic moc, jak jsem zjistil. Jako první bylo nutno zalepit diferenciály a vyměnit původní Tamiya pneumatiky za T-Drifty od HPI.

Na druhém svezení to již bylo o něco málo lepší, ale pořád to nebylo ono. TéTéčko samozřejmě předním volnoběžným diferenciálem nedisponuje a převod 50:50 je dobrý pro rally, ale pro drift už je to horší. Volnoběžka se pohybovala kolem 1500,-, které jsem neměl, zatímco změnit převod bylo podstatně levnější, tak jsem přišel ke svému prvnímu CSku(CounterSteer-zadní kola se otáčejí rycheji než přední, čímž jde auto lépe do smyku).

Třetí trénink byl o poznání lepší. Díky CS šlo auto lépe do smyku a hlava začínala chápat, co s rukama dělat, aby auto jelo tak, jak má. Pořád to však nebylo ono a tak přišly další úpravy-otočení podvozku(přechození předku a zadku), úpravy řízení pro zvětšení rejdu…až z toho bylo doma vyříznuté hliníkové plato a homo domo hliníkové řízení. Sice jsem vEagleytvořil na TT pekelný rejd, ale zase jsem s tím nemohl jet rovně. Tak přišla další investice a ačkoli jsem zůstal u TT, šlo o karbonovou verzi s ALU prvky, TT01 Eagle GRT Drift Chassis Version2. Sice se jednalo o posun k lepšímu z hlediska kvality zpracování, o spolehlivý podvozek však stále nešlo. Ani jsem se s tím nestihl svézt a jel jsem na své první velké závody, které pořádal tým Old Skull Crew v Brně v garážích nákupního centra. Problém byl v tom, že při přidání plynu auto ustřelilo do strany, pokaždé do jiné. Zároveň se také vyskytl problém s novou vysílačkou 2,4GHz, která ztrácela signál při překročení určité vzdálenosti. Trať byla bohužel tak velké, že jsem neměl možnost stoupnout si tak, abych měl pokrytu celou trať. Sice jsem nějaké battly(asi 2, nebo 3) vyhrál, představení to však bylo z mé strany nepovedené.

Po závodech mi Roman poradil fígl s izolační páskou ke spojovačkám. Vůle v řízení se tak výrazně snížily a dalo se tak aspoň v rámci možností jezdit. Problém s vysílačkou vyřešila reklamace přijímače, který byl vadný.

VDFPo nějaké době se však naskytla možnost výměny podvozku za jiný, když se člen týmu Kari rozhodl prodat svůj Tamiya TA05-VDF II. Oproti Tétéčku šlo zase o posun dopředu a dostavily se i nějaké ty drobné úspěchy. Přesto jsem však stále nebyl spokojen se spolehlivostí techniky. Jakmile jsem auto dostal do jízdy bokem, bylo všechno v pořádku a na menších tratích tedy nebyl problém žádný. Pokud jsem však byl nucen jet kus rovně, dostal jsem se do potíží, protože si auto dělalo co chtělo.

dib-rsTo mne přivedlo k aktuálnímu podvozku. Od Tamiye jsem přešel na Yokomo, které dle mého názoru dává drift poněkud více pozornosti. Vzhledem k financím padla má volba na Yokomo DIB RS. Ačkoli se jedná o plastový podvozek, je to již v základu stroj vhodný pro driftování, obzvlášť s CS 1,8, které jsem si k tomu vzal. Ačkoli bych si pravděpodobně dnes již raději našetřil a koupil dražší a lepší podvozek, jsem rád, že ho mám. Místo plastového plata jsem instaloval karbonové D-WRKS a některé plastové díly jsem vyměnil za kvalitnější ALU. Letos jsem ho vybavil lepší elektronikou a do ruky jsem vzal vysílačku Sanwa. Díky tomu a trénování se dostavily další úspěchy a sem tam se dostanu na „bednu“.

URCDS příchodem léta 2014 jsem se začal učit nový styl jízdy, který v Japonsku ovládá každý malý kluk, který udrží vysílačku. Styl se jmenuje Korogashi a přibližuje RC Drift tomu skutečnému. Z toho důvodu jsem do auta instaloval CS 2 a začal si hrát s nastavením, což jsem nikdy před tím v podstatě nedělal(1 setup jsem používal všude…). Korogashi má základ v tom, že se přední kola neprotáčí, ale valí se po povrchu. To zní samozřejmě hezky a najdete to na každém fóru nebo textu, který se o Koro zmiňuje. Pro mě to v praxi znamenalo změnit rozložení váhy(přesun na předek), udělat maximální záklon rejdového čepu a vpředu i vzadu „Áčka“. Hlavní změnou však musela projít hlava, jelikož je nutno si uvědomit, že se auto řídí plynem. Většinu jízdy by měla bý kola vytočena do kontra a citlivou prací s plynem se auto hrne v driftu tak, jak má. Musím také přiznat, že mi k vlastní spokojenosti velmi pomohla „houpačka“, která nahradila standardní dva tlumiče na přední nápravě.

challengerRC Drift se vyvýjí a posunuje kupředu. Kvalita jezdců i techniky se zvyšuje a je jen na nás, zda dokážeme udržet tempo. V ČR není bohužel komunita RC drifterů velká a i přes snahu většiny zdejších týmů příliš nenarůstá, což se doufejme do budoucna zlepší. RC Drift je krásná disciplína a většina jezdců navzájem sdílí nově získané zkušenosti a poznatky, takže tvoří takovou malou rodinku bláznů. Čas od času se skupina několika jezdců vydá na zkušenou do zahraničí, nebo naopak přivede zahraniční jezdce na závody k nám. V každém případě se snažíme držet krok se světem a určitě bychom jednou rádi viděli českou prezentaci v Japonsku.

Pokud chce v dnešní době někdo začít s RC Driftem, určitě by si měl zajít na Yeda-Shop, jehož provozovatel vždy rád a dobře poradí s nákupem techniky. Získat rady jak a kde začít je pak nejjednodušší na Facebooku, kde má v podstatě každý tým svou stránku.

Keep Drifting Fun.

[iframe][/iframe]


Komentářů: 20

Napsat komentář

Reklama Google